Het hoeft allemaal niet zo chaotisch te zijn. Echt niet!
Ik kom ze regelmatig tegen; ondernemers die moeite hebben met het delen van hun mailbox omdat ze zich schamen voor ‘hoe ze het tot nu toe gedaan hebben’. Terwijl je met een paar simpele instellingen en handelingen (die overigens wel consequent uitgevoerd dienen te worden!) je écht binnen no time weer grip op je inbox kunt hebben!
Hierbij mijn tips:
1. Kies een vast moment op de werkdag voor je mail
Ik vind het zelf heel fijn om mijn werkdag te beginnen met het bekijken van mijn mail. De mails die geen aandacht behoeven worden direct gearchiveerd en wat ik nog op moet pakken neem ik gelijk op in mijn dag-of weekplanning. Zo start ik met een opgeruimd gevoel aan mijn werkzaamheden.
2. Geef mails bij de poort al richting
Door gebruik te maken van specifieke mailadressen en geautomatiseerde postbussen worden binnenkomende mails op basis van onderwerp of afzender al voor je voorgesorteerd. Dat scheelt je handelingen en creëert rust.
3. Meld je af voor nieuwsbrieven en/of meldingen die niet meer van waarde zijn voor je
Met alle geautomatiseerde marketingsystemen van tegenwoordig vliegen de nieuwsbrieven en inspiratiemails je meer dan ooit om de oren. Wees bewust van de info die je toelaat. Ruim op, meld af en beperk je alleen tot info wat jou meerwaarde brengt.
4. Gebruik een apart email adres voor privé zaken
En dan het liefste eentje zonder jouw domeinnaam. Het klinkt logisch maar veel van de ondernemers die ik tegenkom, gebruiken één mailadres voor ALLES. Chaos galore.
5. Maak gebruik van archief, prullenbak en vlaggen
Ze zijn er niet voor niets. Als je deze (basis)tools daadwerkelijk gebruikt, werk je in no time toe naar een inbox waar alléén nog maar (enkele) mails in staan die wachten op jouw afhandeling.
Binnenkort lanceer ik een kortdurend traject om ondernemers te ondersteunen bij het verkrijgen van meer grip op hun inbox. Lijkt je dat interessant, stuur me dan een mail voor meer informatie!